Nuffnang Ads

Friday, August 27, 2010

Info Dari Agent..

Semalam, masa tengah tunggu buka puasa, aku dapat sms dari si agent, Gina namanya. Dia cakap setakat petang semalam, bank tak call of property tu. So, akan dilelonglah apartment itu, bersabarlah tuan rumah.. Then, under companynya ada 3 orang sudah register. So, ade competition la. Tu tak termasuk yang persendirian. But she said, these 3 persons not sure will turn up. So, aku terfikir, adakah ini mainan geng-geng si agent ni. Yela, mungkin diaorang kaw team sama-sama dieorang. Bagi menang kat sapa yang nak bid paling tinggi. Takpun si ulat 'paw' duit dari mereka yang betul-betul berminat dengan apartment tu.

Situasi 1
Contohnya macam ni. Katakan ada 4 orang yang bid. Masing-masing ni dah tau limit client dieorang. Reserve price $30k, Si A limit to $40k, B $45k, C $37.5k and D $48k . Katakan komisyen yang dieorang akan dapat adalah berdasarkan nilai kemenangan. Bermaksud si D lah yang akan mendapat komisyen yang paling tinggi jika menang. Maka dieorang pakat-pakat untuk bid dan bagi kemenangan kepada si D. Dengan $48k, si D mendapat komisyen 2% (anggaran percent yg diperolehi) iaitu $960. Then dia bagi lah kepada si agent 3 orang tadi RM100 seorang. Banyak apa. Then si 3 orang agent ni beritahulah kepada client meraka ni yang meraka kalah. Padahal mereka kalah disebabkan berpakat. Senang-senang dapat duit RM100. Itu kalau satu unit. Kalau banyak unit, bukan ratus-ratus dieorang dapat.


Situasi 2
Situasi ni mungkin berlaku sebelum si pembida mendaftar untuk auction. Katakan ada 4 orang bidders. Si A, B and C adalah ulat. Si D betul-betul berminat dengan reserve price RM30k dan menetapkan limit $40k. So, si A, B and C jumpa si D dan cakap jika tak nak diorang bid, hulurlah seratus dua. Kalau tak, mungkin D tak menang dan kalau menangpun dengan harga yang tinggi. So, si D bagi dalah $200 seorang kepada mereka.

a. Masa auctions, si D menanglah dengan harga reserve price $30k tanpa ada bidder lain. Ingat, mungkin si A,B and C tarik diri lepas dapat $200 tu atau mungkin mereka memang tak nak bid untuk rumah tersebut. Mereka saja-saja acah kita untuk kebas duit kita sebelum register tu.

b. Mungkin masa auction dieorang masuk juga. Meaning that dieorang tipu kita. Mungkin dieorang punya limit lagi tinggi melebihi limit kita. Then, katakan dieorang menang, so, berputih matalah kita. Dahla $600 hilang, rumah pun tak dapat. Mungkin ada yang kata, tak malu ke si A, B and C tipu and register jugak. Kawan, apa mau malu, dunia sekarang memang macam tu, terlalu kejam. Tambah pulak kalau si agent tu 'cha ya nun alif'..

Situasi 3

Mungkin juga agent kita tu kaki paw. Katakan dia seorang saja yang bid mewakili kita. Then dia call kata boleh kaw team dengan sorang lagi agent yang tak wujud. Then kita pun bayar. Padahal duit tu masuk poket dia. Dengan senang hati dia kata kita menang tanpa bertanding. Huhuuhuuuuuu...

So, aku masih terpikir adakah aku tidak termasuk dalam situasi di atas. Atau aku adalah si D dalam kedua-dua situasi. Mungkin aku mangsa si agent A, B and C. Nauzubillah..

No comments:

Post a Comment