Nuffnang Ads

Saturday, August 28, 2010

Kalah Bermaruah

Ya, dengan tajuk di atas semua tahu yang aku kalah bid semalam. Sedih memanglah sedih, tapi nak buat macam mana, bukan rezeki aku. Lagipun ni first time aku masuk auction.

Sambil tunggu news dari agent, aku terlelap kejap. Lepas solat Jumaat tu, mata pedih gila. Then agent call kata ada seorang je competitor. Die kata nak kaw team, so tanpa pikir panjang aku kata ok. Aku kata, bagila dua tiga ratus. Agent aku kata, tak cukup. Then dia suggest seribu. Aku kata on. Lepas berbincang, agent tu nak RM1500 atau dia bagi kitaorang RM1000 untuk kita jangan bid. Maknaya aku dapat RM500, agent aku dapat RM500. Aku kata tak nak la, kalau RM1200 ok la. Lepas tu wife aku tahu and nasihatkan aku jangan buat macam tu. Buatlah dengan cara yang betul. Ya Allah, aku baru sedar. Cepat-cepat aku sms agent tu tuk bid je. Tak mau kaw team. So, die respect my decision and bid.

  Pastu dia call kata aku kalah. Alhamdulillah, at least keputusan aku tak nak kaw team tepat. Maknanya Allah sayangkan aku supaya jangan melakukan maksiat untuk mengejar dunia. Walaupun kalah, harta dunia, tidak tergadai harta akhirat. Alhamdulillah sekali lagi..

Pengajaran yang dipelajari:

1. Janganlah bersekongkol dengan ulat-ulat lelong ni. Mereka suka mengambil kesempatan terhadap orang-orang macam aku ni.
2. Jangan juga percaya kata-kata agent, mungkin juga diaorang hanya mempergunakan bank draft and deposit kita untuk buat duit. Padahal tak masuk bid pun untuk kita.
3. Jangan sekali-kali gunakan agent kerana kita tak tahu apa yang berlaku semasa auction.
4. Jauhi segala kemungkaran kerana harta yang diperolehi dari sumber yang haram adalah tidak berkat. Api neraka adalah balasannya.
5. Tetapkan niat kerana Allah swt.
6. Mesti percaya kepada qada' dan qadar Allah. Rezeki adalah datang dari-Nya

1 comment: