Nuffnang Ads

Friday, October 15, 2010

Homestay..


Salam

Masa aku ngeteh dengan AE pada 5/10/2010 yang lepas, aku teringat dengan satu pandangan AE iaitu property investment di luar Klang Valley tidak membolehkan kita mendapat passive income dengan konsep beli dan sewa. Yelah, aku kan tinggal di Kuantan, terselitlah perkara-perkara macam ni. Kalau sesi ngeteh tu melibatkan mereka yang tinggal di sekitar Klang Valley sahaja, no point dibincangkan perkara sebegini. Sebagai contoh, harga rumah di Kuantan adalah terlalu mahal dan kadar sewaan pula terlalu rendah. Untuk mendapat hasil sewaan yang positive adalah agak mustahil.

Aku setuju dengan AE iaitu pelaburan di luar Klang Valley boleh dibuat tetapi untuk tujuan perkhidmatan homestay. Di taman aku sekarang ni, memang ada mereka-mereka yang menghidupkan konsep seperti ini. Ada yang sanggup menyewa dari tuan rumah semata-mata untuk dijadikan homestay. Mungkin masyuk jugak perkhidmatan homestay di Kuantan ni. Tetapi bila difikirkan kembali, ada beberapa point yang boleh aku highlight kan, antaranya:

1. Tiada jaminan kita akan mendapatr positive cash flow kerana bergantung kepada jumlah pelanggan setiap bulan. Tetapi jika setiap minggu ada permintaan terhadap homestay kita, mungkin lebih besar keuntungannya berbanding dengan konsep sewaan.

2. Hanya ada waktu-waktu tertentu yang mungkin boleh mendatangkan positive cash flow terutamanya sekitar cuti sekolah, convocation, kenduri kendara etc.

3. Bil-bil elektrik, air, astro etc. ditanggung oleh kita. Koman-koman RM100 hingga ke RM200 sebulan.

4. House maintenance ditanggung oleh tuan rumah. Cuci langsir, cadar, mop lantai, basuh bilik air harus dilakukan setiap kali customer check-out. Itu tidak termasuk dengan kos kerosakan rumah yang ditinggalkan oleh customer tanpa diberitahu seperti tingkap pecah, tv rosak dikerjakan oleh anak-anak mereka dan sebagainya.

Hm, perit jugak bila memikirkan perkara-perkara kat atas. Tapi apa pun kenalah tanya mereka yang pernah dan sedang menjalankan business seperti ini. Akupun terasa ingin mencuba, tetapi biarlah aku menjayakan misi utama aku iaitu untuk membuka cawangan beli dan sewa di sekitar Klang Valley. Walaupun jauh, namun hasilnya lumayan dan risikonya rendah, InsyaAllah.. Wallahu ‘alam..


No comments:

Post a Comment