Nuffnang Ads

Thursday, October 21, 2010

Persoalan Abang Asnul Hadi



Salam,

Tepat jam 8.57 pm, 20/10/2010, handphone aku yang ketinggalan zaman ni berdering dengan nada yang enak sekali. Mungkin dari awek UMP kot.. Hahahaaaa.. (kalau students aku yang baca ni, mau kena kutuk aku nanti) Alih-alih si mamat asnul hadi, colleague aku..

"Wei, kawe nok tanyo ni. Ok dok beli rumoh kat Jalan Beseroh hargo RM75k?. Kalu demo lagu mano?", begitulah kurang lebih pertanyaan si asnul yang selalu berloghat kelate dengan aku. Hm, baru aku teringat. Inilah rumah yang diiklankan dalam web page company aku bekerja. Amat baik juga response berkaitan rumah ni.

Aku bukannya pakar nak jawab soalan-soalan macam ni. Kalau die hello AE atau yang seangkatan dengannya, mungkin dia akan mendapat jawapan yang meyakinkan. Tapi bila difikirkan kembali, AE dan yang seangkatan dengannya tinggal di Lembah Klang, mana nak tau sangat tentang pasaran dan keadaan hartanah di Kuantan ni. Dengan sedikit pengetahuan yang ada dari sumber buku dan pandangan mereka yang pakar, aku menjawab persoalan abang asnul dari 3 aspek yang berbeza.

1. Sebenarnya, aku membeli rumah untuk tujuan sewa. So, aku tak akan beli rumah tu walaupun ianya pegangan bebas. Sebabnya kadar sewa pada perkiraan aku tidak dapat menampung installment yang akan aku bayar kepada pihak bank. Katakan sewa RMRM 300, installment pulak sekitar RM358 (loan sebanyak RM75k, selama 30 tahun dan interest 4%), cash flow akan menjadi negative iaitu sekitar -RM58. Perkiraan aku ini adalah dengan anggapan kadar sewa berlegar sekitar RM300 sahaja. Tetapi jika sewa boleh mencecah RM400 ke atas, aku akan pertimbangkan. Lagipun lokasinya betul-betul di tengah bandar Kuantan.

2. Bagi tujuan beli dan kemudian jual (flipping), aku tidak berminat. Namun jika berpeluang membelinya, aku rasa pulangan selepas jualan tidaklah sebanyak yang diharapkan. Mungkin dalam masa 5 atau 6 tahun akan datang, nilainya hanya boleh mencecah RM80k sahaja. Lagipun ini rumah kos rendah. Di Kuantan, bagi mereka yang berkemampuan, mereka mempunyai banyak pilihan untuk membeli rumah kos sederhana. Landed properties masih lagi berlambak namun harganya menjadi kekangan kerana naik mencanak selepas kenaikan harga minyak yang mendadak semasa pentadbiran Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi. So, meaningless la kalau beli rumah tu..

3. "Kalu kawe nok beli tuk duduk, kawe tokse boh.. Bukan apo, kawe ado rumoh doh...".

Inilah adalah pendapat/pandangan peribadi aku sahaja. Kalau ade yang mempunyai idea, silalah memberikan komen anda..

Sekian


1 comment: