Nuffnang Ads

Friday, October 22, 2010

Proceed or Surrender


Salam,

Semalam tergerak hati aku untuk call lawyer yang menguruskan satu unit yang aku beli di Bandar Bari Bangi. Berikut adalah perbualan di antara aku dan dia yang diringkaskan.

Daus  :  Puan, macam mana permohonan kebenaran pertukaran hak milik bagi rumah yang saya beli hari tu? Ada apa-apa berita dari LPHS tak?

Pn. F. : Belum ada result lagilah Encik. Tapi saya ada followed up dengan beberapa kakitangan kat LPHS berkaitan dengan permohonan Encik. Kata dieorang, dahulu, pendapatan isi rumah yang di bawah RM2500 dibenarkan untuk membeli rumah kos rendah. Sekarang, ia telah dinaikkan ke RM5000. Tetapi dalam kes Encik, masih tak memenuhi syarat kerana pendapatan Encik lebih dari itu. Dieorang kata memang tak lepas. Kalau ada pun, terlalu tipis..

Daus  :  Ooo, yeker? So, kalau appeal macam mana?

Pn. F.  :  Kalau appeal pun belum tentu lepas. Memang dulu saya pernah cakap yang tiada masalah untuk tukar nama. Namun sekarang dengan timbulnya isu rumah kos rendah yang dimiliki oleh orang berpendapatan tinggi, syarat yang dikenakan oleh kerjaan Negeri makin ketat. Kalau Encik nak batalkan pembelian ni pun tiada masalah kerana saya rasa akan gagal permohonan Encik tu.. Lagipun saya dah bincang dengan penjual, jika masalah seperti ini timbul, deposit dia akan kembalikan..

Daus  :  Hm, macam mana yer?

Pn. F.  :  Sekejap ye. Hari ni ada satu envelope masuk atas nama Encik. Ha, ada satu lagi form yang perlu Encik kena isi kerana permohonan Encik tak lengkap. Baru sekarang LPHS baru hantar. Nak saya courier atau Encik nak cancel kan pembelian rumah ni..

Daus  :  Macam ni lah Puan. Puan courier kat saya dan saya akan isi dan courier kan kembali kepada Puan. Kita tunggu dalam 2 3 bulan. Then saya decide lah selepas tu.

Then, tamatlah perbualan aku dengan Puan F. Terkedulah jugak aku lepas tu. Dengan hati yang hampir terluka, akupun email AE berkaitan perkara ini.

Email aku:
Ari tu aku ade mentioned pasal aku tengah tunggu kebenaran dari LPHS untuk satu unit low cost kat bangi. Then ari ni call lawyer, die kata die dah followed up. Then, mengikut sumber yang boleh dipercayai, sekrang syarat income dah dinaikkan kepada RM5k dari RM2.5k. Namun householdincome masih tak lepas . Die cakap memang chances tu xde langsung. Kalau appeal pun mungkin xdapat jugak. Apa patut aku buat. Deposit tu InsyaAllah boleh dapat, tapi legal fee for S&P n Loan Document and valuation report dah keluar hampir 2k. Patutkah aku tunggu sampai keluar formal result dari LPHS atau terus surrender?

Rasa macam putus asa pun ada ni..

Reply from AE
Tunggu je dulu jawapan dari LPHS sebelum buat apa-apa keputusan.

-AE-
Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

Dengan jawapan daripada seorang yang pakar dengan hartanah die Selangor, buat masa ini aku mengikut pandangan beliau..

Sekian


No comments:

Post a Comment