Nuffnang Ads

Thursday, October 14, 2010

Kawteam Punya Cerita..



Salam,

Semalam aku ada baca satu post dalam blog faris tak silap aku (maaf jika tersalah). Post pada tahun 2009. Member kamcing kepada tuanbri di alam maya ini, aku rasa, sebab aku tak pernah jumpa dieorang. Pasal kawteam masa lelong. Pasal isu ni aku cuma nak bagi pandangan dan pegangan aku sebagai seorang Islam. Aku pernah melantik agent untuk mewakilkan aku untuk satu sesi lelongan di Tancorp, tapi kalah dan menghadapi situasi yang sama. Pengalaman kawan aku masa lelongan pun akan aku sentuh jugak. Berikut adalah point aku:

1. Jika ada sikit pembida sahaja dan semuanya Melayu Islam (cth: Aku dan AE dan max limit AE melebihi max limit aku)

Kalau max limit si AE melebihi bajet aku, aku akan surrender lah. Sebagai contoh, reserve price RM30k, max limit aku RM50k dan AE RM70K. Ini semua atas dasar kepercayaan dan kenalan. Tapi aku tak akan ambil offer yang ditawarkan oleh AE, kerana aku kurang pasti samaada duit itu halal, haram (rasuah) atau syubhah. Kerana ada kawan aku yang pernah menghadapi situasi ini. Pada mulanya dia ambil offer tersebut tanpa rasa bersalah atau ragu-ragu. Tapi setelah lama bergiat dalam bidang ini, dia mula merasakan bahawa duit kawteam itu yang membuatkan dia rasa tidak tenang. Oh, Ya Allah, pandulah aku..

2. Jika ada sikit pembida sahaja dan semuanya Melayu Islam (cth: Aku dan AE dan max limit aku melebihi max limit AE)

 Situasi ini berbeza dengan situasi di atas dimana max limit aku melebihi max limit AE. Sebagai contoh, reserve price RM30k, max limit aku RM70k dan AE RM50K. Sudah pasti AE tahu yang dia akan kalah dan menawarkan aku untuk tarik diri dengan bayaran tertentu. Aku pasti akan bersetuju jika dan hanya jika AE menarik diri tanpa meminta apa-apa bayaran. Jika dia berkeras juga untuk bid dengan tujuan bengang kat aku kerana tidak bersetuju dengan tuntutannya, aku redha lah. Walaupun aku akan membeli dengan harga yang tinggi. Mungkin akan ada yang berkata, "eh, kalau kau bagi sikit pulus kat dia, sudah tentu ko dapat reserve price, dua-dua pihak dapat untung". Oh kawan, dalam hidup ini, bukan duit menjadi ukuran semata-mata, tetapi keberkatan.


3. Jika terlalu ramai pesaing (tidak kira apa bangsa atau max limit)

Aku tak akan kawteam kerana kita datang untuk memperolehi rumah itu dengan cara yang sah. Tidak timbul soal kita menganiaya bangsa kita atau sebagainya. Asalkan ia tidak berdosa, mengapa kita mahu marah. Lagipun, jika si pesaing adalah wakil kepada klien yang baru nak beli rumah, adakah anda percaya duit kawteam itu dikongsi dengan si klien. Ataupun si agent itu masuk poket sendiri dan menyatakan kepada si klien yang mereka kalah dalam auctions. Bagaimana jika si klien betul-betul mahu rumah itu. Bagi aku memberi offer atau menerima offer kawteam akan merosakkan satu muamalat yang bersih.. Lagi satu, jika diantara mereka itu ulat semata-mata, terkenalah aku. Ini dunia yang penuh penipuan, kita harus berhati-hati.



Kepada mereka yang mempunyai pendapat yang berlawanan dengan aku dan menyinggung perasaan korang, aku minta maaf. Aku bukannya arif seperti tuanbri, matjoe, AE, faridzaswadi, farid adam, pie2020 dan yang seangkatan dengannya. Mungkin korang pun dah minta pandangan ustaz-ustaz yang bertauliah pasal ni. Jika pandangan anda berlainan dengan aku, serta didatangi dengan hujah yang kukuh dari segi syarak nya, mungkin aku juga akan terima. Ialah, aku bukannya berilmu sangat. Aku cuma memberikan pendapat sahaja dengan sedikit ilmu dan nasihat dari rakan-rakan. Untuk terima atau tidak, terserahlah kepada individu itu sendiri. Fikir-fikirkan..

p/s: tuanbri, matjoe, AE, faridzaswadi, farid adam, pie2020 ===> aku nak jadi cam korang..


2 comments:

  1. Point In Reality :

    1)Orang gila je bagitau bajet dia kat org lain.
    2)Teraniaya Tuan Rumah Asal (pernah terfikir pasal owner lama? Jgn fikir pasal diri sendiri je, in your case)
    3)Kalau let go macam Senario 2, kira Kawtim jugak bro.Cuma tak menggunakan Duit. Baca kamus, apa maksud kawtim.

    Pokli Emas pernah kata duit kawtim HARAM, tapi dia sendiri bayar member sendiri utk Kawtim.

    Tuanbri.com Perunding Hartanah Anda!

    ReplyDelete
  2. tq tuanbri. ada rasionalnya apa yang tuanbri comment. nice getting comments from u..

    ReplyDelete