Nuffnang Ads

Tuesday, October 19, 2010

Kesilapanku Yang Harus Dipelajari



Salam,

Dalam episod kali ini, aku nak cerita sedikit kesilapan yang telah aku lakukan semasa membeli rumah pertama untuk tujuan pelaburan (buy-&-rent). Kadang-kadang bila difikirkan, ianya bukannya kesilapan tetapi lebih kepada kekurangan ilmu sebelum menceburi bidang ini. Dengan merujuk beberapa buah buku sahaja, aku telah membuat keputusan untuk membeli sebuah low cost flat di Bandar Baru Bangi. Berikut adalah beberapa point yang aku rasa boleh dielakkan jika aku membaca lebih banyak buku dan berjumpa dengan AE lebih awal, antaranya:

1. Status apartment tersebut adalah leasehold dan belum dipecah milik kepada strata title. Memang tidak dinafikan ianya bukanlah isu yang besar, tetapi disebabkan ianya leasehold dan low cost, proses tukar milik mengambil masa yang terlalu lama. Sampai sekarang masih menunggu kebenaran dari pihak bewajib/berkuasa negeri Selangor.

2. Tempoh pinjaman aku terlalu singkat iaitu 20 tahun. Tempoh yang terlalu pendek ini menyebabkan cash flow akan menjadi negative. So, dimana untungnya? Tetapi bagi tujuan beli dan jual (flipping) ia mungkin akan menguntungkan. Masalahnya aku melabur untuk mendapatkan passive income.. ayoyo, kena refinance lah lepas ni. Tapi aku kena bersyukur gak, kalau aku refinance, mau boleh dapat RM10k dalam tangan.

3. Solution kepada point ketiga ini juga adalah refinance. Aku telah membuat bayaran 10% deposit kepada penjual walaupun dia tidak kisah jika aku membuat pinjaman penuh 100% atau mark-up loan. Aku je yang beria-ia nak bayar 10%. Hm, kan banyak kena keluar duit. Kalau tak, bolehla aku simpan duit tu untuk usha rumah lain. Pengajaran yang berguna..

4. Jangan mempercayai legal firm terlalu cepat. Periksa latar belakang legal firm dengan teliti dulu. Aku dah kena kencing macam aku pernah cerita dalam post yang lepas dimana dia kata syarikatnya panel pada pembiaya aku, alih-alih bila tiba nak buat loan agreement, rupanya dah expired. Dah kena cari legal firm lain. Hampeh punya Z*** & Co.

Terdapat banyak perkara lagi yang perlu kita teliti sebelum membeli rumah. Apa yang aku highlight kat atas adalah perkara yang aku alami sendiri dan mungkin berguna bagi mereka yang lain. Ingat, belajar dulu dari yang pakar dan banyak membaca. Namun apa jua kesilapan yang kita lakukan, ianya adalah satu ilmu yang amat berguna..


4 comments:

  1. thanks... byk mende boleh dipelajari... keep blogging bro...

    ReplyDelete
  2. tq suhana.. keep reading my blog yang tak seberapa ini..

    ReplyDelete
  3. berapa ye negative cash flow yang ko maksud kan?

    ReplyDelete